søndag den 11. november 2007

Ting 4

Hvad er en personlig startside?
Synes du, at du har svært ved at bevare overblikket på internettet, så er en personlig startside noget for dig. En startside, hvor du på én side eksempelvis kan se både dine mails, dokumenter, relevante nyheder og meget, meget mere.

Den personlige Google-side er en af de ting, mange deltagere i de 23ting-kurser, der allerede er gennemført, har været rigtig glade for. En iGoogle-side kan f.eks. se således ud:



Personlige startsider er fremtidens skrivebord, kontor og opslagstavle, da du har nem og hurtig adgang til alle dine webkonti, webprogrammer, webdokumenter og webservices. Du kan oprette flere sider, som så vises i browseren som faneblade, f.eks. én til private gøremål, én til projektarbejde, én generel arbejdsside osv.

* Du kan designe siderne og flytte rundt på indholdet som du lyster.
* Du kan ændre farver og baggrund på startsidetjenesterne ved at vælge mellem forskellige temaer.
* På den måde er det nemt at finde et layout, som du kan lide.

På biblioteket kan de enkelte teams tilpasse den personlige startside til deres egne brugssituationer, herunder referencegrænseflader og de personlige startsider kan baseres på konkrete emner.

Sådan gør du

Du kender sandsynligvis allerede Google, måske er du endda inde på den daglig. Derfor er det rigtig smart at få samlet nogle andre ting, du også gerne vil bruge tit, det samme sted.
Samtidig er det ikke så svært at lave, for i virkeligheden har Google gjort forarbejdet for dig.

Gå ind på google.dk. I øverste højre hjørne er der et par links, som du muligvis aldrig har lagt mærke til før, selv om du har været på Google hundrevis af gange. Det ene link hedder "iGoogle", det andet hedder "Log ind".

Du skal nu logge dig ind, så du klikker på logind-linket. Derefter skriver du den email-adresse eller brugernavn og den adgangskode, du bruger til din blog.

I det nye billede du får, klikker du på iGoogle-linket, og så er du allerede på din personlige Google-side.

Opgaver til iGoogle
1. Du skal oprette din egen personlige startside og prøve at ændre designet på siden.
2. Tilføj som minimum fire elementer på siden, heraf også et eller flere nyhedsfeeds(RSS), som du finder relevante.
3. Tilføj et nyt faneblad og læg indhold på det.

Leg som du har lyst
* Flyt en gadget på din iGoogle-side ved at klikke på gadgeten's blå linje og trække den til din foretrukne placering.
* Du kan også ændre vejrudsigten, som siden er født med, så du ser, hvordan vejret bliver i Nordjylland, eller du kan tilføje vejrudsigten for dit næste feriemål.
* Der er utallige muligheder. Hvis din side bliver for overfyldt, kan du fjerne nogle elementer igen eller oprette et faneblad. Hvis du vil have tilføjet RSS feeds, trykker du på ”tilføj indhold” og herefter ”tilføj med webadresse” som står ved siden af søgefeltet øverst på siden.

Husk at fortælle om dine oplevelser med iGoogle i din blog.

Ekstra - for de hurtige
Har du fundet en ting, som du synes er rigtig god, og som du tror, en af dine kolleger også gerne vil have på sin iGoogle, så prøv - fra din iGoogle - at sende den til vedkommende.

10 kommentarer:

lwa sagde ...

Hej
Nu er jeg også i gang med den nye opgave for denne uge, men jeg syns
det er lidt svært...

Ulla Bengtsson sagde ...

Er det bare en almindelig mail fra gmail der skal sendes?

Kirsten Sandberg sagde ...

Yes, men det kræver at vi kender hinandens (g)mail-adresser. Sku' vi ikke lægge dem ind i Google Docs sammen med blog-adresserne?

Thomas Angermann sagde ...

Jeg tror ikke det behøver at være en gmail-adresse. Har du prøvet at bruge arbejdsmailen for at se om det kan lade sig gøre?

Kirsten Sandberg sagde ...

Det havde jeg ikke, men det har jeg lige gjort nu. Det kan godt lade sig gøre kan jeg se.
Noget andet er at det måske kan være smart at have, når vi kommer GoogleTalk.

Korsvejen sagde ...

Så kom jeg så langt - stort set uden mén. Jeg tror ikke jeg har blogger-genet, men den personlige startside kan jeg godt se perspektiver i.
Jeg har et forslag til styregruppen for 23 ting: Det vrimler jo med indforstået terminologi - kan I ikke lave en miniordbog henad vejen? gadgets og widgets og atomindlæg og ...
Marianne Ljungberg

Ole Olav sagde ...

Det ville være rart, hvis der var direkte link til 23 ting-forløb og -vejledning fra intranetmeddelelserne

Eva Nissen sagde ...

Jeg kan bare ikke få tilføjet rss-feeds til min iGoogle. Hverken den fra Litteratursiden eller den fra bibliotek.dk. Jeg kopierer url'en over, men den vil ikke adde

Eva Nissen sagde ...

Jeg kan bare ikke få tilføjet rss-feeds til min iGoogle. Hverken den fra Litteratursiden eller den fra bibliotek.dk. Jeg kopierer url'en over, men den vil ikke adde

Michael Krarup sagde ...

Jeg har siddet for noget tid siden og leget med oprettelsen af en iGoogle-side, og jeg har da også fået lagt en del ting på. Den er da vældig praktisk - men indenfor meget snævre rammer, synes jeg.
Lad mig starte med det grafiske: Den er røvkedelig at se på - også selv om man bruger en af de tolv temaer, som er mulige. De ligner i de fleste tilfælde noget fra søøøde Disneytegnefilm af svingende kvalitet.
For det andet er det meget begrænset, hvad der er af "gadgets" at fylde billedfeltet ud med. Jeg abonnerer på nogle nyheder fra Politiken, som aldrig er de nyeste på Politikens hjemmeside- mens min Gmail forsøger på anden måned at vise de seneste mails, jeg har fået. Det er lykkedes 3-4 gange. Så snart jeg har skrevet noget i den "gadget", som hedder "Skal gøres" har jeg åbenbart udført opgaven, for jeg ser aldrig det jeg har skrevet igen!
Der er ikke mulighed for at ordne sine bogmærker i grupper, lokalvejrmeldingen har heller ikke virket - og jeg gider ikke bruge iGoogle, når der findes så langt bedre muligheder for at lave en rigtig hjemmeside/startside.
Basta!
PS: De "nyheder" som min iGoogle viser i øjeblikket er ca. 2-3 timer gamle...